Bazen problemi çözmeye çalışırken aslında onu büyütüyoruz. Çeşitli farklı versiyonlarıyla bununla ilgili videolar izlemiş olanlarınız vardır; ancak ben yazılı olarak tarif edeyim, siz de zihninizde canlandırın! (Yazmanın da okumanın da faydası vardır )
Bir bardak su düşünün. İçinde toprak, çalı çırpı, küçük kir parçaları var. İlk refleks ne olur? Kaşıkla tek tek ayıklamak. Ama her hamlede biraz daha su kaybediliyor! Uğraştıkça yoruluyorsunuz, dahası ve önemlisi, “bardak hiçbir zaman gerçekten temizlenmiyor”.
Sonra ikinci yöntem devreye giriyor: Ayıklamayı bırakıyorsunuz, Bardağa sürekli temiz su ekliyorsunuz ve bir süre sonra…
Taşan suyla birlikte tüm kirler bardaktan çıkıyor. Geriye sadece temiz su kalıyor. İş hayatında, ekip yönetiminde, hatta günlük yaşamda da aynı hatayı sık yapıyoruz.
❌ Negatif insanları “düzeltmeye” çalışıyoruz
❌ Problemleri tek tek çözmeye odaklanıyoruz
❌ Hataları didikleyerek ilerlemeye çalışıyoruz
Ama bu yaklaşım:
Enerji tüketiyor, motivasyonu azaltıyor ve çoğu zaman sürdürülebilir değil.
Belki de doğru soru “Neyi çıkarmalıyım?” değil “Neyi artırmalıyım?” olmalı!
✔ Daha fazla iyi iletişim
✔ Daha fazla güven
✔ Daha fazla netlik
✔ Daha fazla doğru insan
✔ Daha fazla pozitif kültür
Doğru şeyleri yeterince artırdığınızda…
Yanlış olanlar zaten sistemin dışına taşar. Bu haftaki kendimize notumuz olsun:
“Kaşıkla uğraşmayı bırak. Bardağa temiz su ilave etmeye bak!”
Saygılarımla
Mustafa Başar